Tulburarile de somn




Insomnia - scaderea cantitatii sau calitatii somnului -este considerata o boala a ultimului secol, consumul de somnifere batand record dupa record in fiecare an.

Somnul este o stare naturala, necesara organismului, ce ajuta la mentinerea bunei sale functionalitati. Necesarul de somn pentru un adult este de 7-9 ore (in medie 8) variind de la o persoana la alta. Pentru copii, nevoia de somn este mai mare(pana la 18 ore pe zi pentru sugari). Este gresita opinia conform careia varstnicii dorm mai putin sau au o nevoie scazuta de somn; la varsta a treia se modifica mai ales calitatea  somnului si nu cantitatea (treziri frecvente cu readormiri  imediate).

In timpul somnului,  apare starea de relaxare a intregului organism: musculutura, frecventa respiratorie si frecventa cardiaca scad, toate procesele metabolice se reduc la un nivel bazal. Creierul este cel care “vegheaza” la mentinerea tuturor functiilor organismului intr-un fel de “stand by”. Orele pentru care este reglat bioritmul somnului sunt in intervalul 22-06 (orele dinaintea orei 24 fiind considerate extrem de importante), astfel incat, chiar daca persoana doarme 7-8 ore dar acestea sunt in timpul zilei sau dupa ora 1 noaptea, calitatea somnului este perturbata. Cantitatea de somn poate fi diminuata prin dificultatea persoanei de a dormi, prin trezirea extrem de matinala fara readormire, prin treziri frecvente in timpul noptii. Calitatea somnului este perturbata atunci cand la trezire dimineata nu exista senzatia de odihna dupa somnul de noapte.

Aparitia problemelor de diminuare a cantitatii sau deteriorarea calitatii somnului afecteaza functionarea psihofizica din timpul starii de veghe determinand stare de oboseala,  iritabilitate, scaderea capacitatii de concentrare,  dificultati de memorare.  

Intre insomnie si stari patologice cronice ale organismului  exista o corelare stransa :  anxietatea si depresia sunt de departe cele mai cunsocute stari carora li se asociaza insomnia; nu sunt de neglijat nici afectiunile cardio- vasculare,  metabolice ( diabet, obezitate), afectiunile respiratorii.

Asociatia Mondiala a Medicinii Somnului apreciaza ca aproximativ 40-41% din populatia lumii civilizate este afectata de insomnie la toate varstele (se apreciaza ca aproximativ 25% din copii din intreaga lume nu dorm suficient  ceea ce le afecteaza cresterea si dezvoltara psihica ), fapt care ar trebui sa ingrijoreze si sa determine luarea unor masuri profilactice. Cina sa fie luata cu 2-3 ore inainte de culcare (alimente usor digerabile in cantitati moderate) . Culcatul cu stomacul gol poate afecta calitatea somnului din cauza aparitiei senzatiei de foame in timpul somnului .Este bine ca efortul fizic intens sa fie evitat seara, el putand fi inlocuit cu o plimbare in aer liber. Sunt de evitat, urmarirea inainte de culcare a filmelor de actiune sau citirea cartilor captivante care pot creea o stare de excitare ce intarzie instalarea somnului.Cafeaua si ceaiurile verzi trebuie consumate doar in prima parte a zilei. Este indicata crearea in camera de dormit a unei atmosfere relaxante prin culori calde, izolare fonica, draperii, aerisirea constanta  a spatiului, absenta televizorului sau computerului. Extrem de imprtanta  este ora culcarii, fiind recomandata culcarea inaintea  de ora 24.

Autoadministrarea somniferelor este extrem de periculoasa; poate duce la consecinte din cele mai grave, prima fiind aparitia dependentei. Cand apare insomnia este necesara consultarea medicului psihiatru care va decide daca aceasta exista in contextul unor afectiuni care trebuie tratate, daca nu cumva “prevesteste” aparitia unor boli, sau daca sunt “benigne” si pot fi stopate prin masuri de psiho-igiena




Dr Maria Carmena Sandulescu - Medic primar psihiatrie
Centrul Medical Mediclass
Str. Sf. Elefterie nr. 47-49, sector 5, Bucuresti;
Tel: 021-412.01.28; 021.412.01.29; 021.410.27.27;
programari@mediclass.ro;
www.mediclass.ro.



copyright © mediclass 2007-2019 - Termeni si conditii | Politica cookie | Politica de confidentialitate GDPR